[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

Attila Sragli sragli at ngms.hu
2011. Ápr. 15., P, 00:19:10 CEST

Sziasztok!

On 04/14/2011 05:34 PM, "Dr. Hegedüs Tibor" wrote:
> Szerintem rakétatechnikában sokkal figyelemreméltóbb, amit véghezvittek,

Ez nem vitás.

> mert nagy hátrányból indultak. A Szojuz rakéták, meg a Proton ma is a leg-
> sikeresebb, legbiztonságosabb űreszközök... Sajnos a holdrakétába

Ezzel viszont vitatkoznék. Egyrészt a Szojuzokkal is történt elég sok
baleset, talán többen haltak meg, mint űrsikló-katasztrófákban, annak
ellenére, hogy a Szojuzok legénysége (3 fő) kevesebb, mint a fele egy SS
legénységének (7 fő). Persze az is igaz, hogy sokkal több Szojuz repült,
mint SS.
Azért sem célszerű összehasonlítani az egyszer használatos űreszközöket
az újra felhasználhatókkal, mert komoly méretbeli különbségek is vannak.
Ha objektív összehasonlítást akarunk, akkor inkább a hasznos teher
tömegegységére eső balesetek számát kellene kiszámolni. Nem számoltam
utána, de biztos vagyok benne, hogy az űrsiklók egy ilyen
összehasonlításban jobb helyen végeznének.
A Szojuz TMA tömege 7.2 t, hasznos teher 100 kg (a TM-nél még 200 kg
volt), a Shuttle Orbiter 115-128 t, hasznos terhelése 16.8 t (a hasznos
teher az ISS pályájára számolva).

> Ne higyjük, hogy mindent csak ellopni tudtak... Szerintem kegyetlen jó
> matematikusaik, fizikusaik, vegyészeik, mérnökeik voltak/vannak.
> Optikában is nagyon jók.

Azt se felejtsük el, hogy megcsinálták a Burant is, illetve most ott a
Kliper. Az emberes Mars programjuk jobban halad, mint az USA-é, annak
ellenére, hogy töredéke pénzből gazdálkodnak.

--
Srágli Attila