[VCSE-LevLista] beszámoló a strandok éjszakájáról

Bánfalvi gm banfalvi54 at gmail.com
2011. Aug. 13., Szo, 19:09:58 CEST

Kedves Listatagok!

Természetesen nem arról akarnék beszámolni, hogy milyen jó dolog augusztus
közepén strandolni, hanem annak a folyamatnak egyik állomásáról, amelynek
során egyre több helyen bukkanhatunk fel csillagászati bemutatókkal,
előadásinkkal. Már több éves hagyománya van annak, hogy a "Múzeumok
éjszakája" rendezvényeihez felkérnek csillagászokat és csillagászati
ismeretterjesztőket a közreműködésre. Ez a nyári napfordulóhoz kapcsolódó
országos programsorozat. (Az idén a zalaegerszegi Göcseji és a keszthelyi
Balatoni Múzeumhoz voltam hivatalos, de a felhős égbolt mindkettőt
meghiúsította. L) Az idén már harmadik éve voltam közreműködője a "Strandok
éjszakájának". Az idén az AquaSityben Zalaegerszegen.

Rövid tájékoztató az aquacitys bemutatóról.

Előzmény: A cég vezetése kért fel, hogy távcsöves bemutatóval színesítsem a
"Strandok éjszakája" rendezvényt. (Erre már két korábbi évben volt alkalom a
Zalaszentgróti Termálfürdőben.) 22.00-tól felállítottam a "két távcsöves
üteget". A 60-80 érdeklődőnek becslésem szerint a fele nézett távcsőbe,
illetve egyre kisebb reménnyel tekintettünk a fátyolfelhőktől tarkított
égboltra, hogy megpillanthassunk néhány fényes Perseidát. Vittem magammal
számítógépet és a házigazdák készülte vetítési lehetőséggel is arra az
esetre, ha teljesen felhős lett volna.

Ami az eredményt illeti: voltak akik láttak meteort, én bizony nem. Ennek az
az oka elsősorban, hogy nem voltam képes egyszerre szemmel tartani két
értékes műszert (100/1000-res refraktor és a 128/1500 MC) meg még a
meteorokat is. L

Akik a távcsövek kínálta lehetőséget kihasználták láthatták a csaknem
telehold fázisában lévő kísérőnket. Annak ellenére, hogy a Hold ilyenkor a
legkevésbé látványos, azért örültek a peremen megfigyelhető pár kráternak és
a  Tycho és a Copernicus sugárrendszere látványának.

Az igazán kitartóak még éjfél táján is velem maradtak, volt alkalmuk
megnézni a felkelő Jupitert és a négy nagyobb holdját. A Callisto, Ganymede
és az Io a keleti oldalán, az Europa tőle kissé nyugatra látszott.

Természetesen bőven volt szó a meteorokról, a meteorkamerák működéséről, a
nemrég figyelt fényes és hangos meteorról, amely Somogy felett robban. És
még sok-sok csillagászati kérdést tettek fel az érdeklődők.

Ajánlottam, hogy ismerkedjenek a VCSE honlapjával, és így az egyesületi élet
kínálta elsősorban szakmai lehetőségekkel.

0:30 táján szereltem le a technikát. Ekkor még maradtak fürdőzők, de
számomra úgy tűnt, hogy ők már voltak a vendégeim, vagy nem érdekelte őket a
csillagok látványa, legfeljebb a konyakos üvegek oldalán.

Tájékoztatom a téma iránt érdeklődőket, hogy működik a VCSE01
(zalaegerszegi) meteorkamera online képfeltöltése a
http://www.videometeor.hu/huvcse01 honlapra. Természetesen a képek
válogatlanok, így előfordulnak köztük denevérfelvételek is. Hamarosan ismét
működik a vcse.hu oldal hasonló funkciója is.

Üdvözlettel:

Bánfalvi Péter