[VCSE-LevLista] Tábori beszámoló

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Aug. 14., V, 22:26:24 CEST

Szervusztok!

Kicsit megkésve, és csak egy rövid beszámoló a VCSE 2011. évi táboráról. A részletesebb beszámoló a VEGA 90. vagy 91. számában fog megjelenni - volna-e önként jelentkező ennek megírására? Ha igen, kérem jelentkezzen e-mailben nálam. 1-2 oldal elég. A táborban készült fényképeket is várom a honlapra.

23-an vettünk részt a táborban. A szállás és az étel minősége kiváló volt (egy kivétellel: az utolsó előtti nap ebédje  felejthető minőségű volt). Az étel mennyisége is megfelelő volt, jutott belőle éjfélire is. A szállás mindenkinek nagyon tetszett - de azért az mégsem jó, hogy egy múzeumban kell lakni. A kialakított szobák nagyon jók voltak, de az nem, hogy nappal néha csoportok látogatták meg a múzeumot, ahol laktunk, vagy az üzemeltetők által kitett tábla ("zártkörű rendezvény") ellenére be akartak jönni - néha be is jöttek. Emiatt itt többet nem lesz tábor - mi délelőtt alszunk, délután meg senki ne járjon a holmijaink között... Én ugyan rákérdeztem, hogy ugye csak mi leszünk ott akkor és az egész ház a mienk lesz-e, amire a válasz igenlő volt a helyiek részéről, de eszerint a kérdés mégsem volt teljesen egyértelmű. A másik probléma az volt, hogy a közeli patak és malomtó miatt erős volt a párásodás. Bár én szerettem volna ezt ellenőriztetni, és az év elején a szűkebb társaságot kértem is, gondolják meg a hely amatőrcsillagászati vonatkozásait is, a társaság egyik része csendben volt, a másik része meg kardoskodott e hely mellett. Mindenesetre csak hajnali kettő után vált a távcsöveknél zavaróvá a párásodás, és ha idejében léptünk volna (akár a tábor helyszínének áthelyezésével, ami elnök és alelnök között a tábor előtt négy héttel szóba került, de akkor még úgy volt, hogy akik miatt a tábor ott lett, ahol lett, jönnek... de nem voltunk elég bátrak a döntést meghozni), például ha vettünk volna egy fűtőszálat, amivel a főtükröt lehetett volna fűteni a 25 cm-esen, akkor a probléma megelőzhető lett volna. Mellesleg a 13 cm-es MC távcsövön a tubushosszabbító karton megint jól működött, és azon nem is volt semmi párásodás. Ezeket a leckéket meg kell tanulni (jó amatőrcsillagász a 20. tábor után is tanul), másfelől az Egyesület legbelsőbb vezetésében elhatároztatott, hogy ezentúl nem vonunk be olyanokat a tábori döntésekbe, akik ráerőszakolják akaratukat az elnökségre, és nem az amatőrcsillagászati szempontokat helyezik előtérbe. Ami azt illeti, be kell ismernem, hogy én is felelős vagyok ezért: időben kellett volna nemet mondanom. Mentségül azt tudom felhozni, hogy Berlinből nagyon nehéz kéthetente hazaugrani egy táborhelyszínt személyesen ellenőrizni, és emberekkel megbeszélni a részleteket. Ennek kivédésére a jövő évi helyszínt már ellenőriztem saját magam - idén augusztusban...

Az utca felől két közvilágítási lámpát sikerült lekapcsoltatni a jobb észlelés érdekében, de utólag belegondolva: hármat kellett volna. Ennek ellenére az udvar végéből, némi kitakarással tudtunk észlelni. Megfelelő elhelyezkedéssel az ég minden része jól látható volt.

A hatból két éjszaka volt derült, meteorészlelésekkel és mélyegezéssel mindkét éjszakát ki is használtuk az elejétől a végéig. Az előbb említett hajnali párásodási probléma ellenére az égbolt jó volt, a szabadszemes észleléseket és a 13 cm-es távcső működését nem zavarta. Szép fényképfelvételek készültek a 25 cm-essel. Az aug. 2/3-i éjszakán 10 észlelő 00:31-03:42 NYISZ között 130, aug. 5/6-án 12 észlelő 01:01-től 04:00-ig 159 meteort látott. A második éjszaka adatait dolgoztuk eddig csak fel, eszerint azok tökéletesen, abszolút precizitással illeszkednek a Nemzetközi Meteoros Szervezet (IMO) eddig publikált vizuális eredményeihez - tehát a részletezett problémák ellenére is teljes értékű megfigyelések végezhetők innét.

A társaság három nap tudott Napot észlelni. A Nap rendkívül aktív volt, nagyon szép, hatalmas, felbomlóban lévő és éppen kialakuló foltcsoportok látszottak. A Nap mindenkinek nagyon tetszett, és bebizonyosodott, hogy nappal is lehet csillagászkodni...

A tervezett előadások kb. 75%-át meg is tartottuk, amit a társaság élvezett, és a vetélkedő is nagyon szoros eredménnyel zárult utolsó nap.Egyik este a falubelieknek a Holdat mutattuk volna be, de a felhők miatt csak a templomtornyot nézték meg a 13 cm-essel, és a megjelent kb. 40 fő egy ismeretterjesztő előadást hallgatott meg kárpótlásul.

Egyik nap Pákán az Öveges-szülőházat látogattuk meg, ahol fizikai kísérleteket néztünk meg és Öveges profeszsor egy régi előadását felvételről, másik nap egy közeli kilátóba kapaszkodtunk fel.

A társaság nagyon jól összerázódott, pedig a többség nem is ismerte egymást. Bizonyos, hogy hangulat szempontjából a három legjobb tábor közé kell sorolnunk ezt a mostanit. Egyik résztvevő elmondása szerint "nagyon régen nem nevetett ennyit", és a visszajelzések alapján is "nagyon király volt a tábor". Negatív vélemény nem hangzott el. Minden résztvevő úgy nyilatkozott, hogy feltétlenül vissza akar jönni a jövő évi táborba! Nemcsak az égbolt, de a társaság miatt is nagyon megérte eljönni a 2011. évi táborba!

Várunk szeretettel mindenkit a 2012. évi táborunkba is!

Üdvözlettel,