[VCSE-LevLista] Tábori beszámoló

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Aug. 19., H, 12:55:19 CEST

Szervusztok!

Rögtön a köszönetnyilvánításokkal kezdem, és csak utána következik a beszámoló.

Sokan segítettek benne, hogy ez a tábor összejött. Hogy jó hangulatú volt, arról a részt vevők gondoskodtak. Köszönöm szépen mindenkinek, hogy olyan lelkesen részt vettek az észlelésekben, a közös programokban, és a jó hangulat megteremtésében!

Néhány segítőt azért kiemelnék - többen voltak, most csak azokról, akik elsőként az eszembe jutnak. Csizmadia Tamás, Szente Hajnalka és Oláh Patrícia az észlelések szervezésében, meteoros csapatok mozgatásában vállalt óriási szerepet. Preczlik Gábor a kellemes táborhely megszervezésében segített. Az első nap Zelkó Zoltán vállalt komoly szerepet a bevásárlásokban és a távcsövek, sátrak, egyéb holmik helyszínre szállításában. Utolsó nap többen is komolyan benne voltak a rendrakásban. Köszönet mindenkinek!

A Mellékelt csoportképet Zelkó Zoltán, az éjszakai képet pedig Hegyesi Béla készítette.

A tábor aug. 6-13. között volt Őrimagyarósdon. A fél társaság sátorban aludt, másik fele a házban, saját polifoamjain és matracain. Meglepően sokan: 27-en vettek rajta részt. A legrövidebb táborozó pár órát volt ott, 13-an viszont az elejétől a végéig. Egy résztvevő átlagosan 4,5 éjszakát töltött a táborban. Igazán örülnénk, ha többen és hosszabb időre jönnének. Tudjuk, hogy munkahely, család, betegség, a táborból hiányzó komfort és más okok is állhatnak a háttérben, miért nem jönnek többen és hosszabban. Ha valakinek van ötlete, javaslata, mivel fokozható a létszám, kérem, írja meg nekem!

Az azonban nem lehet indok - pedig többször elmondták nekem -, hogy a világ végén van a tábor. Először is, első és utolsó nap volt Zalaegerszeg-Őrimagyarósd vagy Zalalövő-Őrimagyarósd fuvar felajánlva (volt, aki igénybe vette), márpedig egyik megyszékhelyünk nem lehet a világ vége. Másodszor, a tábor helyszínétől légvonalban mintegy 15 km-re volt az osztrák határ, vagyis a világ vége helyett majdnem már Nyugat-Európában volt a tábor. (Elnézést, de a pejoratív jelzőt kénytelen voltam extrém pozítivra cserélni...) Harmadszor, és ez a legfőbb ellenérvem: éppenhogy ilyen eldugott, 200 fő körüli lélekszámú falvak szélére kell mennünk, nagyobb városoktól távol, hiszen itt kínálkozik számunkra jó ég! Ezért megyünk a táborba: a személyes égi tapasztalásért.

Valóban megkaptuk a jó eget. Utolsó éjszaka mindannyian jól láttuk hajnalban az állatövi fény háromszögét. Én még sehonnét az országból nem láttam ilyen jól. A korábbi éjszakákon is láttuk, csak nem neveztük a nevén, olyan hihetetlen volt, hogy ennyire fényes tud lenni... Nem is tudom, hány amatőrcsillagász látta már határozottan az állatövi fényt?

A zenitben biztosan 7,0 körül volt a határmagnitúdó (a horizonton már természetszerűleg kevesebb, pedig csak egy párás éjszakánk volt, a többi páramentes volt). A Cefeuszban én olyan csillagokat is láttam most szabad szemmel, amit korábban nem!

A hét éjszakából egy zivataros, borult, esős és villámlós volt. Egy másik éjszaka negyedkettő felé befelhősödött, de addig jó egünk volt. Egy harmadik éjszaka pedig az éjszaka második felében előbb kétszeri, gyors felhőátvonulást tapasztaltunk, de utána lehetett észlelni. Összességében tehát egy borult, két részben felhős, és négy teljesen derült éjszakánk volt, ami nagyon jónak mondható. Az első négy éjszaka ráadásul olyan meleg volt, hogy térdnadrágban lehetett még hajnalban is észlelni. Csak egy hűvösebb éjszaka volt, de az sem volt kellemetlenül hűvös.

Természetesen igyekeztünk maximálisan kihasználni a jó eget. A VCSE 250/1200-as Newtonjával Csizmadia Tamás egy planetáris-köd (PL) programot hajtott végre. Mintegy 45 ilyen objektumot szeretett volna észlelni, keresve, melyik a leghalványabb még jól észrevehető PL a műszerrel. Kis és nagy nagyításokat (egészen 240-szeresig) használt, és UHC mélyég-szűrővel fokozta a látványt. A legtöbb megcélzott PL-t sikerült is megtalálnia. Természetesen a többieknek is megmutatta, így igen sokan láttak életükben először fényes és halvány PL-eket, köztük sok olyat, amit alig-alig észlelnek a mélyég-észlelők. (A GoTo-s mechanika természetesen sokat segít a PL-ek megtalálásában.) Igen változatosnak mutatkoztak ezek a ködök. Az ilyen programok a távcső teljesítőképességének határait feszegetik és tesztelik. Tapasztalatairól és eredményeiről külön cikkben számol majd be a VEGA-ban.

Zelkó Zoltán megpróbált fotózni is a 25 cm-essel, a primér fókuszban és fiahordó szerelésben is. Nagyon szép tesztfotókat kapott, pl. az M27-ről vagy az M13-ról. Munkáját azonban nem engedte befejezni a megérkező felhősödés. Kár érte. Azt is tapasztaltuk, hogy a 25-ösre tett 70/900-as távcső még fókuszfelezővel is túl kis látómezőt ad a vezetéshez. Ugyanakkor ha 2-3 perc munkával találunk vezetőcsillagot a 7 cm-esben, akkor a vezetés tökéletesen működik a Lacerta-vezetőkamerával. (Feltéve, hogy nem felejtünk el kalibrálni vele... Mert először elfelejtettünk. Annyi részlet van, néha nehéz emlékezni mindenre, még ilyen alapvető dologra is...) Talán segít majd, hogy a tábor után vettem egy megfelelő közdarabot, amivel a vezetőkamerát a keresőtávcsőre tehetjük fel, aminek nagyobb a látómezeje. A tábor után kipróbáltam, nagyon jól vezet így is, úgyhogy a 70/900-as vezetőre tán nem is lesz ezentúl szükség.

A 25 cm-essel ezen felül még ezt-azt megnéztük a mélyegek világából. Természetesen láttuk vele a Jupitert hajnalban, a Szaturnuszt kora este, és az Uránuszt és a Neptunuszt éjjel. (Csak a Vénusz maradt ki. Pedig a horizont nagyon jó volt idén, sehol sem magasodott fa vagy más 5°-nál feljebb.) Horváth István 70/900-asa volt a legjobb a Holdhoz a tábor végén, amikor már keskeny sarlója feltűnt a szürkületben.

A másik műszer egy 127/1500-as MC rendszerű távcső volt. Ezzel főleg a VEGA 95-ös számában közzétett Vega-25 és Nyár-20 program objektumait néztük és észleltük végig. Mintegy féltucatnyian teljesítették is a teljes programokat, így mindkét észlelői oklevelet megszerezték! Ezeket az okleveleket később adjuk át nekik.

Meteoroztunk is négy éjszaka csoportban, ennek főbb eredményeit egy korábbi e-mailben már megírtam nektek. 2010-ben volt alkalmunk hasonlóan nagy Per-maximumot látni (időjárás, Hold, a raj időbeli változásai miatt nem minden évben ugyanolyan a helyzet...). Idén nagyon sok volt a fényes rajtag. A -7 mg-s és a -6 mgs- tűzgömb, valamint a sok -4-es, -5-ös látványa örök élményként vésődött be emlékezetünkbe.

Érdekes, hogy a kezdők is mennyire élvezték a meteorozást, a távcsöves munkát. Ez mindenkit inspirált, és jólesően lelkesített.

A tábor nagyobbik része forró kánikulai napokra esett. A meleg okozta esetleges egészségügyi bonyodalmak miatt ezért a környéken történő kirándulást el is hagytuk, inkább elmentünk három alkalommal is a mintegy 2,5 km-re lévő Vadása-tóhoz strandolni. Ezek a strandolások igazi közösségi élményt jelentettek: a vizi játékok valóban csapattá formáltak minket. (E tó rendkívül szép természeti környezetben található, és víze is meleg volt: 28 °C. A Nap melegítette fel ennyire.)

A közös játékok (pl. maffiozós), az előadások (Bognár Zsófia, Csizmadia Ákos, Csizmadia Szilárd, Horváth István, Szarka Bence) mind-mind fontosak voltak az élmények és a tanulás szempontjából. A meleg miatt csak egy este állt ki a tábor egyik fele a másik ellen fociban. A tábor minden napján - nem csak a tábori fotók végignézése során - sok volt a nevetés. Nem is emlékszem, melyik tábor volt ilyen vidám az elejétől a végéig!

Két játék is folyt. Az egyikben egy poszteren lévő nyolc égitestet kellett megnevezni, de a legtöbbet helyesen megnevező is csak hetet tudott kitalálni. Mindenesetre a poszter jutalomként az övé lett. A másik játékban minden résztvevő nevéhez egy csillagot rendeltünk, és ki kellett találni, milyen alapon. Végül is egy háromfős társaság kb. három nap után kitalálta ezt a fajta titkosírást (jutalmuk a tábori poszter lett).

Összességében egy nagyon sikeres és nagyon emlékezetes táborunk volt idén. Szeretettel várunk régieket és újakat jövőre!

Üdv,
Szilárd
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://vcse.hu/pipermail/lista/attachments/20130819/5ed17f66/attachment-0001.html>
A non-text attachment was scrubbed...
Name: P8119899.JPG
Type: image/jpeg
Size: 2454676 bytes
Desc: P8119899.JPG
URL: <http://vcse.hu/pipermail/lista/attachments/20130819/5ed17f66/attachment-0002.jpe>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: P8109658.JPG
Type: image/jpeg
Size: 3680333 bytes
Desc: P8109658.JPG
URL: <http://vcse.hu/pipermail/lista/attachments/20130819/5ed17f66/attachment-0003.jpe>