[VCSE-LevLista] Orosz meteoritdarabok

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Feb. 22., P, 21:41:09 CET

Szervusztok!

Tervezem, hogy az április 13-i közgyűlésen majd előadás keretében foglalkozunk ezzel a meteoriddal. Végül is hozzávetőleg anni energia szabadult fel a robbanásban, ami megfelel 25 hirosimai atombomba egyesített erejének az előzetes becslések alapján. Ilyen meteoroid mellet egyetlen ismeretterjesztő sem mehet el szó nélkül idén. Ehhez az előadáshoz azonban gyűjteni kell az információkat, áprilisig nyilván sok minden kiderül és többet fogunk tudni. Azonban nekem ehhez az előadáshoz az is nagy segítség, amikor a híreket megoszttjuk egymással, és kommentáljuk - nehéz egyelőre válogatni a megbízható és a megbízhatatlan hírek között.

Kedves Feri! Az egészen bizonyos, hogy a meteoritok eladása üzlet (neten is rendelhetsz meteoritot), és mint minden üzletben, ebben is voltak/vannak/lesznek csalók. Úgyhogy ezért sem érdemes bizonytalan eredetű meteoritot venni.

Az emlegetett léken én is sokat filozófáltam, de úgy tűnik, most olyan híresztelések kaptak lábra, hogy ez horgászlék, nem is a meteorit ütötte. Szóval a hírek mellette és ellene is szólnak. Teljesen egyetértek Veled abban, amit értékes leveledben írtál, hogy igen sok félrevezető információ került ki a lapokba és a netes forrásokba már e meteoroid kapcsán. De éppen ezért kell megosztanunk az információkat egymással, mert sokakat nagyon érdekel az eset. Egészen biztos vagyok benne, hogy laikusok fognak megjelenni a következő távcsöves bemutatón, és kérdezgetni fognak az esetről. Egy jobb válasz igényli, hogy lépésről lépésre sorra vegyük, amit biztosan tudunk, meg amit nem, és ami kétséges. Meg azt is, ami butaság terjeng az eset kapcsán.

Ezen felül a tudomány sokszor kacskaringókon, tévedéseken halad előre, a nézeteket, számításokat, megfigyeléseket addig vitatjuk, amíg biztosra nem jutunk.  Nincs olyan, hogy rögtön tudunk valamit - ilyet csak az önteltek mondanak.

Nagy várakozás övezi, hogy az orosz meteorbecsapódást okozó test ugyan hol keringett a Földdel való találkozást megelőzően. Már feb. 15-én megjelentek az első becslések, és azóta szinte minden nap történt egy-egy pályaszámítás. Többnyire úgy számoltak, hogy az eltelt idő aligha lehetett elegendő ahhoz, hogy a pályát meg lehessen határozni. Nem tudom, hány videó van a tűzgömbről, de legalább egy tucatnyit magam is láttam: a rögzített kamerák képei biztosan jól használhatóak lesznek.

Persze, mindenki első akar lenni a pályaszámításban. A neten rengeteg minden található erről, pl. egy animáció itt:

http://b612foundation.org/approximate-chelyabinsk-orbit-diagrams/

Különös bája ezeknek a szép animációknak, hogy egyetlen sor sincs arról írva, hogy ugyan mire alapozva mondják ezt? A pálya ránézésre mégis feltűnő hasonlóságot mutat a kolumbiaiak mai pályájával, amit abban a cikkben közöltek, aminek linkjét ma szétküldtem. Noha mások csinálták és más időpontban tették közzé - talán ugyanazokból (az esetleg téves) adatokból dolgoztak?

A wikipédián is van már rajz a pályáról, amit a kolumbiaiak pályaszámítása nyomán tettek fel:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Orbit_of_2012_DA14_and_Chelyabinsk_meteor_2.jpg

Az, hogy a kolumbiaiak számolása felkerült a wikipédiára, mutatja, mennyire gyorsan terjed az információ. Akkor is, ha  pálya meghatározásához felhasználták a lék helyét, amit talán nem is a meteorit ütött - ha nem a meteorit ütötte, akkor teljesen téves az ő eredményük. De ezeket a wiki-ábrákat sokan használják előadásokban - jobb bezsélni róla, hogy ez bizonytalan eredmény.

Mivel sokan érdeklődnek emiatt, ez a kolumbiai szakcikk pedig terjed (amíg esetleg meg nem cáfolják), és sok kérdést fogunk róla kapni, kérem, hogy az esettel kapcsolatos híreket, és a híresztelésekkel kapcsolatos ismereteiketeket, véleményeteket osszátok meg itt velünk!

Üdv: