[VCSE-LevLista] A Nagy Androméda-köd

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2013. Már. 7., Cs, 11:56:19 CET

Sziasztok !

Ha szabad, akkor én is bekapcsolódnék a saját, egyéni véleményemmel.
Értem amit Szilárd írt, és tetszik ahogy és amire rámutat. Ákos levele
mint ellenpont tökéletesen elfogadható.

De Szilárd mondanivalójában többet érzek. Eszembe juttatta azt a
mondást, hogy az a jó távcső amit használnak. Itt igazából nem számít az
optika minősége.

Az én generációm, azok az amatőrök akik már gyermekkorukban
belekóstoltak a csillagos égbe, mind találkoztak az NDK gyártmányú Astro
Cabinet nevű műanyag távcsőépítő, gyerek csillagász készletbe. A készlet
a maga nemében páratlan volt. Megtanított a távcsövek, az optika a
mechanika az égbolt a csillagtérképek működésére. De torzított és inkább
színképelemző eszköz volt mint távcső. :)
De én ezzel - visszanézve a régi rajzaimat, leírásaimat- közel 400 órát
észleltem. Ha akkor tudom azt amit ma, akkor megteremtettem volna a
"színkép rajzolást" és a fényesség összehasonlítás-torzított
csillagképek alapján önálló tudományokat. :) Szóval ezzel a realtiven
vacak, csak gyerekkézbe való eszközzel felfedeztem az égboltot, és
megalapoztam azt aminek köszönhetően most észlelek és rajzolok.
Ennek a gyerektávcsőnek köszönhetően álltam neki nagyítókból
"komolyabb" távcsövet készíteni. Jobb volt, más hibákkal. :) De
felfedeztem a Jupiter felhősávjait, holdjainak kőrtáncát,A Holdon olyan
részleteket fedeztem fel, amit mostani fejjel el sem hinnék.

Szóval az "egyszerű gyerek távcsöveknek", a kínai gagyiszkóp típusú
"műszereknek", és a dédnagypapa örökségéből származó távcsöveknek megvan
a maga varázsa és szerepe akár egy gyerek, akár egy felnőtt
fejlődésében.  Csak találjuk meg mindennek a helyét és szerepét.

Elnézést ha esetleg nagyon OFF voltam..

bognart at univerzumkepekben.hu