[VCSE-LevLista] Merkúr: Petőfi kráter

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2013. Már. 28., Cs, 12:59:44 CET

A "liberal revolution" elterjedt kifejezés a szociális töltetű
dél-amerikai forradalmak esetében (de előfordul az 1789-es nagy francia
forradalom esetében is), azaz a "liberal" lehet a "revolution" jelzője
is, nemcsak a "revolutionary" Petőfié. A 48-as magyar forradalomnak volt
szociális töltete is. Petőfi eszmeisége egyébként közel állt a francia
forradaloméhoz.

Mégis Szilárd fordítása alighanem helyes: nem hiszem, hogy liberal
revolutiont használnának a 48-as magyar forradalomra (a
szabadságharcosra amúgy a freedom fighter használatos, mint az 56-osok
esetében is).

Túl sokat nem érdemes bosszankodni az egy-két mondatban, idegen nyelven
(azaz más történelmi, kulturális összefüggésben fejlődött és más nyelvű
nemzet szimbólumáról szólnak) megfogalmazott ismertetéseken, amelyek
egy-egy égitest/égitest alakzat-elnevezés eredetére vonatkozik.

Egy esetet hadd idézzek. Kulin a Corvina kisbolygó elnevezését így
indokolta:

"Az 1442 ... kisbolygó Corvin Mátyásról nyerte a Corvina nevet. Arról a
Mátyásról, akinek világszerte híres kódexei a Corvinák, a magyarság
tudományos műveltségének jelképei."

Ugyanez az IAU szerint:

"Named by the discoverer probably in memory of the Hungarian king
Matthias I. Corvinus (1440-1490) who
conquered Vienna in 1485 and who was the founder of the Pressburg
University. Corvinus was the surname of the Hungarian kings. His library
at Buda {see planet (908)}, the Corvina, was one of the finest in Europe."

A születési dátum elavult (ma 1443-at gondolunk). Mátyás családneve
Hunyadi volt, Corvin melléknévvel az egyedüli király. Az IAU elsőként
egy haditettét említi, a Kulin által kiemelt műveltségi dolgok ezután
következnek, szép, hogy a pozsonyi egyetem megalapítása is helyet
kapott. És persze nem valószínűleg, hanem bizonyosan róla nevezte el
Kulin a kisbolygót.

A lényeg azért mégis az, hogy az apró történeti pontatlanságok ellenére
összességében jó a Mátyás-szócikk.

Üdv:
Ákos//