[VCSE-LevLista] Nap és M57

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2013. Okt. 31., Cs, 22:37:41 CET

Kedves Szilárd !

> Igen, én is átmérő-hívő vagyok :-)
Engedd meg, hogy lecsapjam ezt a magas labdát. Méret egy dolog, az,
hogy hogyan használod egy másik dolog. :))

Ez a távcső egy régi álom megvalósulása. A tükör évek óta pihent a
szekrény tetején. A távcső megszületése azt igazolja, hogy vannak még
emberek, akik a barátaikért önzetlenül segítenek. Az eget most kezdem
újra felfedezni. Tényleg egy új univerzumot lehet megpillantani. Tudtam
erről, de nehezemre esett elfogadni.
Ilyenkor örülök a sok éves kis távcsöves , lényegében majdnem gagyi
kategóriás kínai newtonnal történt észlelésnek. Megszoktam, hogy
látómezőben lévő apró részleteket fedezzek fel. (több, kevesebb
sikerrel)

A távcső tükrét Berente Béla készítette. Nála pihent hosszú ideje. Tőle
kaptam meg annó . Üveges mester neve szerintem felér egy minősítő
jegyzőkönyvvel. A távcső jusztir okulárral beállítva. (Ezen még lehetne
finomítani)
Segédtükröt meg lehetne növelni. Jelenlegi mérete pont megfelelő.
Fényutat kiszerkesztettem Pont akkora a tükör, mint az adott pozícióban
a fénykúp. Ez ismét egy gyenge pont.Az okulárok amiket most használok az
Super Plösh.
Szóval ezek a rendszer gyenge pontjai, amik a tükör minőségét még le
tudják rontani. :)

A rajzolás során, amikor az észlelő végig megy a LM-ben lévő
csillagokon a központi objektumot elfordított nézéssel is átpásztázza
párszor. Az agy ezeket az infókat összegzi. Ebből lesz a végleges "kép",
amit látni tudunk. Ez a rajzolásból adódik, kénytelen lesz az észlelő
agya a kép részleteit feldolgozni és összegezni.

A többi már csak türelem, kitartás, és technika kérdése.

> Nagyon tetszik az M57 rajzod! Hihetetlen, mennyi részletet láthat egy
> tapasztalt észlelő, ha kitartóan nézi az objektumot.
Köszönöm. Bevallom ez nekem is nagy élmény volt. A központi csillag,
ami nekem egy diffúz derengés volt a gyűrű közepén meglepetés volt. Nem
határozott csillag volt. Hanem "van  ott valami fénylő derengés" típusú
látvány volt.

> Látom, csak 64x-es és 85x-ös nagyítással nézted.
Magasabb nagyítást jelenleg még csak fényesebb objektumokon tudok
érdemben használni. Az okulárjaimat kell majd cserélnem...

> Nem volna egyszer kedved megpróbálnod a VCSE 25 cm-esével,
> 120x-ossal vagy 200x-ossal, mélyégszűrő alkalmazásával lerajzolnod az
> M57-et?
:)
Ha kapok időt a távcső mellett, akkor örömmel rajzolok, és megköszönöm
a lehetőséget. Csak ne egy "próba és teszt" legyen. Csak rajzolás. :) De
félek, hogy az óraműves követés után furcsa lesz a dobsonom. :)

> Nagyon kiváncsi lenék, hogy mennyit számíthat a nagyítás és a
> mélyégszűrő alkalmazása a rajzaidban!
Szélkerék galaxist néztem akkora nagyításban , hogy betöltötte a
látómezőt, de sajna csak egy zoom okulárral, és akkor még
fényszennyezett helyről. :)

Engem igazából a mélyégszűrők vizuális hatása érdekel.
A cloudynights fórumán látom, hogy az objektumok egy része lényegében
elérhetetlen, vagy értékelhetetlen minőségű látványt nyújt szűrők
nélkül, még ugyan azon optikai paraméterek mellett is.

> (A két távcső mérete csak 1,5
> cm-t különbözik, az nem számottevő; az optikai minőség meg szerintem
> kb. ugyanolyan lehet).
A főtükör igen. Az okulárjaim szerintem még gyengébb minőségűek.

Azon csodálkozok, hogy vannak tehetséges és lelkes észlelők, itt a
listán is, de a VCSE csapatában biztosan, akik még rajzolni is tudnak.
Minimum annyira, mint én, de inkább ügyesebben. Mégis valahogy , amolyan
"mostoha" téma lett a rajzolás. Miért lehet ez ?

bognart at univerzumkepekben.hu