[VCSE-LevLista] Perseida - "szupervillámok" + "szuperhold"

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Aug. 14., Cs, 09:35:33 CEST

Sziasztok !

Lehet, hogy van valami a keleti filozófiában ? Ha valamit nem akarunk
görcsösen, akkor sikerül ? :)

Tegnapi nap, okulva az előző tapasztalatokból, és a netes média által
jósolt "nagy lehülést hozó viharos felhőkből", tegnap nem akartunk
semmilyen égi jelenséget megfigyelni. Csak kimenni este sétálni, és
reménykedni, hogy talán egy kicsit elkap minket a hűsítő eső...
Az Időkép szerint éppen hatalma felhőzetnek kellett volna felettünk
lenni. E helyett az arcom izzadt a lenyugvó nap utolsó sugaraitól és a
lábam tiszta víz volt a harmatos, már-már vizes fűtől. :) Hihetetlen
fülledt és párás idő volt.
Nyugat - észak nyugaton , éppen hogy a horizont felett egy felhősáv
húzódott . Mind ha, valaki húzott volna egy vonalat és kiszínezte volna.
Ezt a felhősávot észak nyugati irányban egy kiemelkedő felhőgomolyag
törte csak meg.
Meglepően gyorsan átadta a helyét a lenyugvó Nap a szürkület első
csillagainak.
Igazából nem foglalkoztunk a csillagos éggel. Beszélgetés közben néha
volt egy-egy futó pillantás az előbukkanó csillagokra.

Egyszer csak a látómező peremén bevillant egy fényes "csillag". Azonnal
megszólalt egy riadó, hogy itt valami történt.
Ez helyi idő szerint 20:55 -kor (+/- fél perc - a telefonom szerint..)
volt. A "csillag" a 23 Per mellett látszott és egyre jobban fényesedett,
és lassan mozdult el jobbra- lefele. A fényességét 3-4 szeresére
lehetett a 23 Per-nek. (azt hiszem meg kellene tanulnom fényességet
megbecsülni. Jelentkezek is a jövő tavaszi észlelő hétvégén egy intenzív
kurzusra! Szilárd , Zsófi! Elvállaltok ? :) )
Nem tudom megmondani mennyi ideig tartott ez a fényesedés. Talán 4-6
másodperc is lehetett.... Ezt követően gyorsan elhalványodott és eltűnt.
Első gondolatom , amikor megpillantottam az volt, hogy az ISS-t látom.
De nem stimmelt a mozgása. (Mint kiderűt az ISS nem ott volt akkor és
nem abba az irányba haladt. )
Nem tudom, hogy Persida volt-e ? Látta, rögzítette valaki ?

Ezt követően, csak, hogy az ember fia ne tudjon nyugodtan sétálni és a
látottakon merengeni, elkezdődött egy intenzív villámlás.
A fent leírt felhősávban lévő felhőgomolyag belsejében egy intenzív
villámlás kezdődött.
A villámok a felhő mögött és a felhőben jelentek meg. Hihetetlen
látványos fény-árnyék jelenséget produkáltak a felhőben. Érdekes látvány
volt a villám fényében felizzó felhő darabok és a felhő szélére vetülő
árnyékok látványa. A dolog érdekessége, hogy mind ez néma csendben
zajlott. A villámlás nagysága és fénye alapján dörgést vártam, de ezek
szerint messzebb volt, mint ahogy elsőre tűnt.
Ez a villámlás a felhővel együtt folyamatosan haladt és kb 1 órán át
folyamatosan lehetett megfigyelni. Átlagosan percenként 2-3 villám volt.
Időnként 1-2 perc szünettel.
Ahogy ez a felhőgomolyag szétterült, úgy szélesedett ki a villámlás
helye. A végén olyan volt, mintha egy felhők feletti, távoli űrcsatát
szemléltünk volna egy középkategóriás sci-fi filmben..

Eközben felbukkant a már fogy, ekkor még sárgás - barnás fényben úszó
Hold. Talán ha 3-5 fok magasan lehetett. a vasúti felsővezetékes
oszlopok és fényvető tornyok között látszott. Igen közel látszott a
tartószerkezetek vízszintes gerendáihoz. Emiatt volt egy olyan vizuális
hatása, hogy a szokásos teliholdnak legalább 6-8 szorosa lehet.
Számomra ez megdöbbentő vizuális élmény volt. Eddig ilyent nem volt
szerencsém élőben látni. A legmegdöbbentőbb az volt, hogy tisztán úgy
véltem, hogy a jóval nagyobb Holdon, a szokásosnál többet és
részletesebbet látok.
A tudatos énemnek kellett figyelmeztetni önmagamat, hogy ez csak az
agyam számára tűnik nagyobbnak. A több részletet pedig simán "oda tudom
látni", hiszen rajzoltam már annyit a holdat az elmúlt évek során, hogy
csukott szemmel is látom rajta a részleteket. :)

A dologban az az "izgalmas", hogy aki akkor látta, azt mondta, hogy
sokkal nagyobb és sokkal több részlet látszik rajta. Így születnek a
szuperhold legendák? :)

Tanulság... eddig mindig akkor láttam szenzációs dolgokat, amikor nem
is akartam. Éppen csak fél szemmel felnéztem. Innentől van retinába
égett kép és semmi konkrét adat......
Így a megfigyelés  helyett maximum egy lelkes ám szakmailag
használhatatlan beszámoló lesz az egészből.
Tudományos célra használhatatlan.
De arra jó, hogy talán ha este kimegy valaki, akkor fél szemmel felnéz
az égre és ott ragad a tekintete. Ha így történik, már megérte leírni
ezeket az "élményeket".

Igaz... Bevallom... titokban reménykedek, hogy Szilárd hamarosan egy
hosszas levélben elemezi a kamerák által látott "nagy fénylő csíkhúzó"
paramétereit. Sebességét, korát, esetleg kiderül, hogy az elizzó kőzet
még tanúja volt a piramisok építésének ...... majd felébredtem és
abbahagytam az álmodozást.. :)))))

bognart at univerzumkepekben.hu