[VCSE-LevLista] Mai kép (12.16)

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Dec. 17., Sze, 07:01:11 CET

2014. dec 16.
http://vcse.hu/
http://apod.nasa.gov/apod/ap141216.html

Lélek – köd a Kassziopeja csillagképben

Lélek – köd vagy, ahogy még ismerik: Westerhout 5, IC 1848, Sharpless
2-199, LBN 667, Soul Nebula), a Kassziopeja csillagképben található, a
Naprendszertől kb. 6500 fényév távolságra.

A Lélek – köd egy emissziós köd. Az emissziós ködökről egy részletes
leírás olvasható a 2014.12.09.-i „Nap képe” leírásban. (ld.
http://vcse.hu/pipermail/lista/2014-December/001954.html)

A felvételt készítő WISE műholdról  - Wide-field Infrared Survey
Explorer -, magyarul  Nagylátószögű Infravörös Felmérő-Felderítő
műhold,
egy infravörös tartományban dolgozó csillagászati műholdról a
2014.12.01. „Nap képe” leírásban lehet részletesebben olvasni.
(ld. http://vcse.hu/pipermail/lista/2014-December/001948.html)

Általában az IC 1848 és az IC 1805 más néven a Lélek-köd és a Szív-köd
-
ami a keleti szomszédja az IC 1848-nak – gyakran együtt szerepelnek a
csillagászati felvételeken és együttesen említik őket.

Az IC 1848 egy nagyméretű csillagkeletkezési régió. Ugyan akkor az
égbolt egyik igen erős rádióforrása is. Mint rádióforrás kapta meg a
W5,
azaz Westerhout 5 katalógus nevet.

A katalógus Gart Westerhout –ról kapta a nevét. Gart Westerhout
(1927.06.15 – 2012.10.14.) holland - amerikai rädicsillagász. A
Tejútrendszer
megfigyelését végezte. A csillagközi hidrogén
által kibocsájtott kontinuum-kibocsátás és a 21 cm-es hullámhosszon
végezte a kutatásait.

Lélek-köd észlelése:
A második képen  Kernya János Gábor rajza látható.
Észlelés időpontja: 2014-09-29 19:32:00
Észlelés vége: 20:06
Objektum neve: IC 1805 és IC 1848
Műszer típusa: Lacerta ED refraktor
Műszer átmérő (mm): 72
Műszer fókusz (mm): 430
Okulár típusa: GSO Plössl
Okulár fókusza (mm): 40
Nagyítás: 11
Szűrő: 2
Nyugodtság: 3
Átlátszóság: 5
Látómező ('): 450
Leírás: Az északi égbolt diffúz ködökből és nyílthalmazokból álló
hatalmas komplexuma igen kedvelt, hálás témája a fotografikus
technikákkal dolgozó csillagászoknak. Vizuálisan szemlélve azonban már
körülményesebb vizsgálata, ez pedig elsősorban az IC 1805 (Szív-köd)
halványságának köszönhető. Az egymással szomszédos emissziós ködök
közül
az IC 1848 már régi ismerősöm, viszont az IC 1805-höz eddig még nemigen
volt szerencsém. Ezen a tiszta őszi estén végre sikerült sort keríteni
komplexum aprólékos vizsgálatára. A megfigyeléshez a 72 mm-es RFT
refraktoromat használtam, amelyhez egy 40 mm-es GSO Plössl okulárt
választottam, így 11x-es nagyítás mellett dolgozhattam a GUIDE
programból nyomtatott 7,5x5 fokos felületen. A ködösségek vizsgálatához
elengedhetetlen a mélyég-szűrők használata. Úgy terveztem, hogy a
nemrég
vásárolt 2”-os Thousand Oaks szűrőim közül az UHC típust fogom
választani. Legnagyobb megdöbbenésemre azonban az észlelés befejezését
követően, a Kalifornia-köd (NGC 1499) vizsgálatakor derült ki, hogy az
amerikai gyártó összecserélte a szűrőket: a H-Beta feliratú valójában
UHC típusú, míg az UHC-nak nevezett a H-Beta… Ennek következtében az IC
1805 / IC 1848-ról készített észlelésem H-Beta áteresztés mellett
készült, ám az NGC 896 jelű részt utólag UHC használata mellett
rajzoltam. IC 1805: A jellegzetes formát kirajzoló ködfelület jobbára
igen lágy felületi fényességű, a háttér sötétjéből gyakorlatilag alig
emelkedik ki, a türelmes szemlélést követően azonban mégis összeáll a
fotókról jól ismert alakja. A felületére vetülő szépen bontott, és
kellemes megjelenésű nyílthalmazok (IC 1805, NGC 1027 és Markarian 6)
körül egyértelműen fényesebb a köd, ám lehetséges, hogy a ködösség
érzetét a kis távcsővel még nem bontható halmaztagok egybeolvadó
parázslása okozza. A rajzolás után visszatértem erre az égterületre, és
UHC szűrővel újra szemügyre vettem az égitestet. A ködösséget
gyakorlatilag ez a szűrő sem mutatta jobban, mindössze az NGC 896 jelű
régió képezte a kivételt, mivel azt ekkor mint igen feltűnő, kompakt
foltocskát lehetett megcsodálni. IC 1848: Az IC 1805-höz képest
egyértelműen könnyebb, feltűnőbb. Korábban 5 cm-es távcső használata
mellett több alkalommal is láttam. A ködösség parázslása az azonos nevű
nyílthalmaz (IC 1848) körül a legerősebb, a köd egésze kelet-nyugat
irányban elnyúlt. Alakja vizuálisan szemlélve halra hasonlít.
Megjegyzés: A rajz zenittükör használatával készült.

A harmadik képen Bognár Tamás rajza látható 7x50 binokulárral észlelve.
´
Virtuális Csillagászati Klub-összejövetel december 17-én!
Észlelőhétvége: dec. 27. Tagdíj befizetésének határideje: jan. 31.
Name: 01_ic1848_WISEantonucci_1080.jpg
Type: application/octet-stream