[VCSE-LevLista] Hold és Nap és meteorok :)

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Júl. 4., P, 10:37:58 CEST

Sziasztok !

Valószínűleg nem mondok új dolgot. De a Napnál igen hálás, ha az IR
tartomány teljesen le van vágva. A baader féle fólia egységesen
csökkenti a fényt (ha jól tudom). De nem vágja le teljesen az IR
tartományt. Sorozat felvételeknél igen látványos eredményt produkál, ha
az IR tartomány le van vágva.
Nem tudom, egy képkockánál ez mennyit jelentene. De az eddigi
tapasztalataim alapján vizuális észlelésnél is látszik az eltérés.

A 2x nagyítás, hogyan ront az APO-n ? Ha színi hibát okoz, akkor  -
egyéni véleményem szerint - meg kellene próbálni egy szűk , minél
szűkebb pl.: 10nm körüli sávszélességű szűrővel.
A Nap esetében nálam a 2x barlowom ront a képen - mezei, de abból a
jobb minőségű, 1 tagú - de a szűrő viszonylag szűkebb tartománya ezt
kompenzálja.

Egy próbát esetleg megérne a dolog. Magam részéről igen kíváncsi vagyok
az eredményre.

Ami eddig kezd körvonalazódni bennem, Nap esetében monokróm észlelés a
legeredményesebb. Minél szűkebb tartományban. Innentől a színi hiba nem
játszik szerepet.

Amiket eddig láttam, majdnem, hogy mindegy milyen hullámhosszon van,
csak minél keskenyebb legyen a sávszélessége. :)

A tegnapi Nap élményem csak szövegben.

Lenyugvó Nap 200x nagyításban. :) Ez idáig egyéni rekord. Baader
fóliával 100x volt ugyanezzel a távcsővel a felső határ, és pocsékabb
volt a kép.

OIII + 5 DIN zöld pajzsüveg (ezt egy kis időre kivettem) + 1000mm
fókusz + 10mm nagylátószögű okulár + 2x barlow (csak egytagú, nem rossz,
de lehet érezni a hibáját, kicsit elmossa a képet)

Talán még fokozni egy picit a nagyítást. Az 5 DIN-es pajzs sok, nem
elég fényes a kép. Amolyan mély-eges érzés. Ha kivettem, túl fényes volt
a kép. Még belefért, de nem az igazi. Valahol a kettő között kellett
volna a szűrő.
Így visszatettem az 5DIN-es pajzsüveget. Kellett némi idő, amíg ráállt
a szemem a csökkentett fényerőre.

50-60x nagyításban fantasztikus a kép. A felszínnek olyan fénylő részei
jönnek elő, ami számomra teljesen új világ.. Több, mint amihez eddig
hozzászoktam. :)

200x nagyítás, mint a fotókon a neten. :) Csak ez nem volt olyan
tűéles. Napfoltok számomra teljesen új megközelítésben. Sok , apró
részlet. Egyszerűen gyönyörű. A fiziaka törvényei is egészen művészi
megjelenésűek tudnak lenni. :)

Meg kell próbálni egyszer ,nem a lenyugvó Napot nézni. Most az eső
kimosta a port, így szerintem az majdnem tökéletes volt.
Úgy tippelek 250x nagyítást meg kell még próbálnom. Viszont ehhez
kelleni fog egy polárszűrő páros. Azzal lehetne állítani a
fénycsökkentést. Viszont akkor a zöld színt veszíteném el. Vizuális
észlelésnél , főleg a Napnál igen kedvező.

Elnézést a megkésett válaszért.

bognart at univerzumkepekben.hu