[VCSE-LevLista] Valódi kép, művészi ábrázolás, fantáziakép...

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Nov. 4., K, 09:02:08 CET

Szervusz!

El kell menni a fotós oldalára több információért:

https://www.flickr.com/photos/apojapo/13297070714/

Ott le van írva, hogy ez három felvétel kombinációja, ami önmagában is sok mindent megmagyaráz. A kommentek között több információt is ad - de még mindig nem eleget. Nyilvánvalóan alapos képfeldolgozáson esett át, de a kép ettől még nem hamis, csak éppen a sarki fény művészi kompozit-ábrázolása egy pillanatkép helyett. Szerintem az ismeretterjesztésben helye van a művészi ábrázolásnak is - csak ezt oda kéne írni. Fantáziaképeket is használunk, pl. egy fekete lyuk környezetének bemutatásakor - de akkor odaírjuk, hogy ez fantáziakép. Önmagában tehát nem lenne baj a képpel, ha tudnánk, helyes kategóriába van-e sorolva, és az melyik!?

Nem ez az első eset, amikor az APOD nem ad elegendő információt a kép készítésének körülményeiről, a használt műszerről és eljárásokról, és klikkelgetni kell értük. Néha meg lehet találni az eredeti oldalt alapos és sok információval, máskor csak ilyen információmorzsák jutnak, amikből nem lehet kihámozni a kép pontos adatait. De szerintem ilyenkor a vádat meg kellene előznie egy kihallgatásnak: fel kellene tenni a kérdést a fotósnak magának az oldalán...  (Mert ez az egyik út, ahogy kiderülhet a kép készítésének módja.) Nos, ebből kiindulva én oda is írtam ezeket a kérdéseket - ha kapok választ, elküldöm Nektek. Illetve bárki elmehet, ellenőrizheti, hogy odaírtam a kérdéseket :-)