[VCSE-LevLista] Fwd: bemutató volt Szőcén

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Jún. 23., Cs, 16:05:54 CEST


Szia!

Nem tudom, hány éves gyerekek voltak, mindenesetre a forgás és a keringés közötti fogalmi különbség szerintem nem alakul ki 10 éves kor előtt - bizonyos érettség kell mindenhez. Tanár kollégák a listán ezt kifejthetnék, melyik fogalom felfogása, megértése melyik korban történik. Pl. egyik professzorom szerint a differenciálszámítás alapfogalmának, a határérték megértéséhez 21-22 éves kor kell (mondta ezt 1993-ban...), de már 18-19 éveseknek tanítják az egyetemen. Nem tudnak mást tenni.

Nem lehet mindenki sebész, nem lehet mindenki belgyógyász, jogász, villanyszerelő stb. Nem lehet mindenki csillagász sem. De az nyilvánvaló, hogy az általános műveltségnek részét kell képezze egy bizonyos fokú csillagászat.

Örök kérdés, hogy a csillagászat mely' törvényei és részei kellene, hogy az általános műveltség részét képezzék. Hosszú listát tudnák mondani, ami magában foglalná a Kepler-törvényeket, a Hubble-törvényeket, stb. Mindenesetre ennek megvannak a maga szakemberei (most az önjelölt szakértőket nem sorolom ide), akik a listákat már össze is állították, nem most kell ezt hirtelen kitalálni. És természetesen egy nagyobb képbe kell illeszteni, miért is azt vagy ezt vesszük bele az általános műveltségbe a csillagászatból!

De a fő probléma nem ott van, hogy:

a) a csillagászat jelentőségét nem érzik át az emberek, mert vagy 8-ikban földrajzból, vagy 12-ikben fizikából marad el a felvételi időszak után az az egy félév;

b) a csillagászat csak kétszer egy félév lenne, ha meg lenne tartva, ezért "ha ilyen kevés idő van rá szánva, biztosan komolytalan dolog";

c) nem tartják az általános műveltség részének,

d) nem látják gyakorlati hasznát,

mindezt persze akkor, amikor egész mai gondolkodásunk elindítója Newton, Kopernikusz, Kepler és Galilei, Einstein és Hubble; a világ naptárt és GPS-t, kvarcórát és műholdakat használ, és az a kérdés, hány vírus származhat a Földön kívülről és mit találunk életet odakinn?

A probléma Magyarországon egyáltalán nem ezekből származik. A probléma az, hogy egyelőre afelé haladunk, hogy általános közműveltségre sokak szerint nincs szükség. Pedig az a rabszolgatartó társadalmak sajátja, hogy bőven elég, ha a melós udja, hogyan kell meghúznia a csavart, hogyan kell tartania a kaszát és melyik gombot kell megnyomnia, teljesen feleslegesen ezen kívül bármi műveltséget (nem tudást - műveltséget!) beletölteni. Az már felesleges pénzkidobás - a legtöbb kormányzat szerint az utóbbi nem húszt, hanem több évben.

De akkor ne is csodálkozzunk, ha ennyit kerestek... Két csavar meghúzásáért nem jár több, pláne, ha valakik azért csak erre szavaztak ez előző húsz évben - tudom, nem Ti voltatok, meg gyakran nem is volt más választás a palettán!...

Hát, szóval én a csillagászat elismertségének, oktatásának helyzetét nem oknak, nem okozatnak látom, nem is a legfontosabb hazai problémának: hanem tünetnek. Ahogy John Quincy Adams amerikai elnök mondta: "Egy ország állapota leolvasható csillagdái éllapotáról." Hát a mienk leolvasható - nemsokára már tudományis intézeteink sme lesznek... De nem baj, helyette most kreálják az ősmagyar hagyományokat  (mint amikor egy-egy csillagképnek a jelentését ma adják meg, most találva ki, mint gondoltak az ősmagyarok - szegény Toroczkai Wigand Ede meg az 1910-ben megjelent néprajzi-csillagászati lerásaival forog a sírjában...), meg hozzáadnak a rovásíráshoz még jeleket, meg kidobják az 1872-es zászlót, csak mert egy-két ember pszichikai beteg, és ahogy Móricka sem gondolkodik, csak mindenben a szexet látja, ők is mindenben azt látjék (de akkor ne csodálkozzunk, hogy 12 évesek jobb politikát tudnának csinálni, mint a Móricka-szinten lévő politikusaink)...  Bizony, mindez az általános műveltség hiánya! És hidd el: vann még lejjebb. A római birodalom sem egyik-napról a másikra omlott össze, a haldoklása eltartott több száz évig. De ezt hiába mondom nekik.

De abban hiszek, hogy ha éppen csillagászati ismereteket és méretviszonyokat terjezstünk, azzal döbbentjük rá az embereket leginkább, mit is kéne csinálniuk. Úgyhogy hajrá!

Üdv:
Szilárd


________________________________
Von: lista-bounces at vcse.hu [lista-bounces at vcse.hu]" im Auftrag von "Preczlik Gábor [preczlikg at freemail.hu]
Gesendet: Donnerstag, 23. Juni 2011 13:34
Bis: lista
Betreff: Re: [VCSE-LevLista] Fwd: bemutató volt Szőcén


Sziasztok, olvassátok izgalommal, hol is tartunk a kicsikkel való foglalkozásban...mármint mi magyarok...

Szia, Sajnos igazazad lehet, de a gyerekek egyébként nem Szőceiek, hanem a Dunántúl több különböző pontjáról nyaralnak itt. a Csicsóka, avagy Korbacsics táborban, Körmend, Pápa, stb... asszem a többség városi...De tatrok tőle, hogy a Falvakban sem jobb a helyzet, azaz Szőcén sem...Mindenesetre már az csoda hogy a gyermekek nagy része kisétált a táborból másfél km-re lévő focipályára és vissza és érdeklődést mutatott. De alapdolgokról egyáltalán semmi sem derengett egy két kivétellel. A tábor vezetője minden évben fontosnak érzi hogy egy estét a csillagászatra szánjanak. Korbacsics úr egyébként a Béri Balogh Ádám néptáncegyüttes vezetője. (Körmend). Nem tudták a Föld forgását megmagyarázni, sem a keringéstől megkülönböztetni, a sarkcsillag jelentőségéről semmi, a csillagképek közül egy-kettő, a Horoszkóp mögöttes való csillagászati tartalma se kép se hang, egyvalaki tudta azért a bolygók és Holdak közötti különbséget. Igaz a többség alsós volt de volt azért idősebb diák is... Gyalázatos a magyar oktatási rendszer...szégyen..Pg


szilard.csizmadia at dlr.de írta:


                                                Kedves Gábor!

Öröm ilyen leveleket olvasni. Számomra a eleveled kulcsmondata ez volt:

"A tejút[at] ..., a gyerekek közül még sokan nem is látták."

Pedig ehhez távcső sem kell, és Szőce kis falu... Ez mutatja, hogy nem elég
látni, szükség van háttérismeretekre is, a tudás átadására!

Üdv:
Szilárd

--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://vcse.hu/pipermail/lista/attachments/20110623/8177c26e/attachment.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról