[VCSE-LevLista] Szuperhold, mint asztrológiai fogalom kapcsán

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Május. 7., H, 12:32:54 CEST

Szervusztok!

Vállalom a Szuperhold védőügyvédjének szerepét, legalábbis enyhítésért
fellebbezek. (Ha ördög volna a Szuperhold, lehetnék - bár jól megcsavart
módon ugyan - az ördög ügyvédje.) Az elnevezést és az asztrológiai
vonatkozásokat nem védem. De a látvány miatt tegyünk egy kitérőt.

Zsolti "vádja" a blogjában:

"Ó Szuperhold, ó Te legnagyobb! - öntötték ránk a médiából (pedig
valószínűleg nem jelent semmit) és ha a nagy hajcihő teljesen
értelmetlen volt is, azt meg kell jegyezni, hogy valóban nagyon világos
volt *2012. május 5/6* éjszakája, hajnala!"

Szilárd levlistás "vádja":

> "De miért érdekes a szuperhold? Az égvilágon semmiért... Legfeljebb
> azért, mert földközelségben a Hold látszó átmérője nagyobb, és ezért
> esetleg több részlet látszódhatna a Hold felszínén, de mert a telehold
> annyira vakít, hogy még ekkor is szűrő kell az észleléséhez... A
> teleholdon az árnyékviszonyok egyébként sem a legkedvezőbbek a
> részletek megpillantásához és fotózásához, a legtöbb részletet első
> vagy utolsó negyed idején láthatjuk, tehát jobb lenne, ha inkább akkor
> lenne földközelben az apróbb részletek megfigyelése végett."

Az én "védőbeszédem", 2011. november 5-én, itt  a listán:

"Tavaly újévkor (2010.01.01.) a Hold éppen földközelben volt: 98%-os fázissal,
azaz majdnem teleholdkor, ráadásul a horizonthoz nagyon közel lebegett.
Így az optikai illúzió is közrejátszott ahhoz, hogy szabad szemmel szokatlanul nagynak látszódjon.
Nagy élmény volt, mintha valahová (VEGA?) írtam is volna erről az észlelésről."

Elképzelve egy független bírót, azt mondhatná, hogy a földközeli
telehold önmagában nem különleges, legfeljebb az értő szem számára
szokatlanul fényes. Horizontközelben azonban megváltozik a helyzet.
Ismert ugyanis az a jelenség, hogy a horizonthoz közel látszó objektumok
nagyobbak látszanak, mint amikor magasabban vannak: horizonthoz közel
ugyanis van viszonyítási alapunk (maga a horizont, annak tereptárgyai),
ezért más a hatás - egy illúzióról van szó. Számomra ezért lehetett az
egyik legnagyobb szabad szemes élményem a 2010. január 1-ei.

Megjegyzendő, hogy sem 2010 újévén, sem tavaly novemberben nem jutott
volna eszembe a "Szuperhold" kifejezést használni a jelenségre.

Üdvözlettel: Advocatus Diaboli