[VCSE-LevLista] Nap-Nap után - 2014.01.16.

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Jan. 16., Cs, 15:26:27 CET

Szia!

Nagyon szép rajzok!

"http://univerzumkepekben.hu/sun-20140116-bognar-tamas/

Ezt a rajzot amikor összenéztem a SOHO elvileg aktuális képével, ismét
tudomásul kellett vennem, hogy kis hazánkból másképpen látszik a NAP
mint a NASA szerint."

Nem tudom,  mivel vetetted össze? Szerintem totál hasonló a rajzod a http://sohowww.nascom.nasa.gov/sunspots/ oldlaon lévőhöz (a részleteket nem nagyon néztem). Ugye fontos, hogy a SOHO látható fényben készült képéhez hasonlítsd a rajzod, mert ugye röntgenben vagy UV-ben - amt a SOHO szintén lát - teljesen más a Nap képe :-)

"Ez jó, mert azt jelenti, hogy aktív és gyorsan változó napunk felszíne."

Bizony, a Nap felszíne állandó forrongásban, folyamatos változásban van, a protuberanciáknál másodpercek, a foltoknál akár negyed, fél, egy óra alatt is lehet változást látni!

Visszatérve a SOHO-hoz: nem tudom, hogy a The Sun Now (a Nap most) vagy a Sunspots (Napfoltok)  menüben milyen gyakran frissítik a képet, szerintem teljesen összevissza pár perctől néhány óránkénti gyakoriságig. De az archívumból le lehet kérni az összes képet. Megnéztem, pl. a 2014. január 16. 10:00-11:00 UT közötti időszakban a SOHO különböző műszerei összesen 307 felvételt készítettek, és már listázhatók, lekérhetők! Egy kissé több időbe kerülne nekem eligazodni a SOHO-archívum részleteiben, de ha valaki ennél jobban ismeri, írja meg bátran, hogy mi hol található a honlapjukon. Az archívumbeli kereséshez egy JAVA-alkalmazást kell futtatni, viszonylag áttekinthető, mégse mélyedtem el soha a részleteiben. Ha nincs köztünk ilyen, akkor majd a februári vagy a márciusi VCSK-n tartok egy is bemutatót a használatáról, addigra lesz időm felkészülni belőle (de a februári VCSK-ra a fő témám a kvazárok csomósodásai lesznek!)

A kontrasztnövekedéses kérdésedet továbbpasszolom Hegének vagy Zolinak, de tény, hogy pl. a tavaly novemberi kávási észlelőhétvégéről a Jupiterről kapott távcsőbeli kép résztetdúsabb volt akkor, amikor leszállt  a köd, mint amikor még jó ég volt az éjszaka kezdetén. Akkor ezt azzal magyaráztuk, hogy a ködleszállás miatt extrén nyugodttá vált az ég állapota, igaz, az átlágtszóság olyan volt, hogy csak a Jupiter látszódott az égen. Azt is felvetettük, esetleg a Jupiter fényét csökkentette a köd, mi meg mindenféle szűrő nélkül néztük a Jupitert korábban is, és a 25 cm-esben azért a Jupiter ragyog: esetleg annyira ragyogott már benne, hogy elvakított minklet, és az összfény túlragyogta az apró kontrasztkülönbségeket a bolygó felszínén. Örülnék, ha hozzáértők megírnák, ez tényleg így van-e, és a akkori magyarázatunk helyes vagy helytelen. Mert ha helyes, akkor esetleg a Nap fényére ,ég rátompított a felhő, és hasonló játszódhatott le. (Ez esetben viszont a szűrőd gyenge!)

Az is lehet, ez az egész magyarázat csak mellébeszélés. Hege, többiek?