[VCSE-LevLista] Válasz Tamásnak

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Júl. 4., P, 10:12:37 CEST

Szia!

Rafael képein szerintem az északi horizont közvetlen
közelében látszanak a világító felhők. Amennyire én tudom,
Magyarország földrajzi szélességéről ezek a felhők csakis
az északi horizont közelében látszódhatnak, a zenit közelében
nem. Ennek oka, hogy azért "világítanak", mert a Nap "alulról"
világítja meg őket és ez okozza érdekes derengésüket, ez pedig
csakis a sarkvidék közelében (50-70 fok földrajzi széleség között)
lehetséges nyári napforduló idején.

E felhők magassága 75-110 km közötti (pont, ahol a meteorok többsége
feltűnik, ezért is gyanúsak a meteorok, hogy hozzájárulnak létrejöttükhöz),
és az ilyen magasságban lévő dolgok akár 1000-3000 km-ről is látszódnak:
ezért lehet őket délebbi szélességről is látni, de akkor már nzilván nagyon
az északi horizont közelében.

Ebből következően a rövid válasz a rövid kérdésedre: a fényszennyezés hatását
látod a pesti, zenitközeli felhőkön (vagy bármilyen hazai zenitközeli felhőn),
nem pedig NLC-ket.