
Egy nagyobb marsi helikopter tervei – Császár Kornél
A NASA Ingenuity (magyarul: Találékonyság) névre hallgató, az emberiség történetének első Földön kívüli repülését végrehajtó helikoptere az utóbbi évek talán egyik legsikeresebb űrkutatási küldetése. Ebből következően nem lehet túl meglepő, hogy a sikeren felbátorodva már tervezés alatt áll a következő marsi helikopter, mely jelenleg a “Nighthawk” (magyarul: “Éjszakai Sólyom”) kódnevet viseli.
Az új projektről két, a koncepciót bemutató cikk született, Pascal Lee és Derric Loya, a NASA, illetve a SETI kutatói vezetésével. A névadás mögött a tervezett landolási hely, a Noctis Labyrinthus (azaz az Éjszaka Labirintusa) fanázianevű, kanyonokkal és völgyekkel tarkított régió húzódik meg. Ez a Tharsis vulkanikus hátság és a Valles Marineris kanyonrendszer között, utóbbitól közvetlenül nyugatra terül el. A Labirintusra nem csupán a koncepció szerzőinek tetszése miatt esett a választás: a régió keleti végén elhelyezkedő, Noctis Landing-ra keresztelt hely sokszor felmerül, mint lehetséges, jövőbeli emberes utazások leszállóhelye, így a környék és a régió előzetes, részletes felderítése fontos feladat.

No de, milyen lesz maga az új helikopter? A tervek szerint jelentős változásokat hajtanak végre az Ingenuity-n, olyannyira, hogy a Nighthawkot talán nem is ehhez kellene hasonlítanom. Az Ingenuity eredetileg demonstrációs célokra készült, hogy bebizonyítsa, hogy az emberiség képes más bolygók légkörében légcsavaros repülésre. Így már az is hatalmas sikernek lett volna elkönyvelve (jogosan), hogyha csak egy, néhány méteres repülést hajt végre a szerkezet. Ezzel, és a tervezett 30 marsi napos üzemidejével szemben közel 3 év alatt 72 repülést hajtott végre, és 17 kilométert tett meg összesen, míg utolsó landolásánál el nem tört a propellerje. Az új műszert minden szempontból fejlesztésnek szánják a tervezők.
Az Ingenuity 121 cm × 49 cm × 52 cm-es, relatíve kompakt méretével szemben az új járműnek több helyre lesz szüksége ambiciózus céljainak megvalósításához. A mérnökök által (még a feljebb említett cikkekben is) csak “SUV-méretűnek” emlegetett Nighthawk 5 kg hasznos teher cipeléséhez készül. Ebből nagyjából 3 kg-nyi lesz a tervezett műszerpark súlya, azaz a kis helikopter – amennyiben nincsen extra rakománya – repülési előnyben lesz elődjéhez képest, ugyanis annak nem volt ilyen kedvező maximális teher/műszersúly aránya. Ennek köszönhetően az utód a légkör sűrűségének évszakos, kedvezőtlenebb változásaival is képes lesz megküzdeni. Ezen felül a tervek szerint a 100 méteres repülési magasságot is elérheti, a 3 km-es napi útjai során. A teljes küldetés során 300 km megtételét tűzték ki célul a mérnökök. Az Ingenuity sikeréből kiindulva csak remélhetjük, hogy a Nighthawk is jelentősen túlszárnyalja majd a (z általában szándékosan konzervatívra vett) célokat.
A projekt még erőteljesen a kezdeti tervezési fázisoknál tart, hivatalos megerősítés sincsen egyelőre a NASA részéről, hogy egyáltalán támogatják-e a tervet. Az a tény viszont, hogy NASA-val kapcsolatban lévő, a területen nagyobb névnek számító emberek álltak be a koncepció mögé, mindenképpen a jó irány felé löki a mérleget. Indításról még talán spekulálni is korai lenne, úgy gondolom, hogy realisztikusan 1-2 évtized mindenféleképpen szükséges lesz a gyakorlati megvalósításhoz.
