A mátrai téli észlelőhétvége 2024. feb. 9-11-ig került megrendezésre a Parád-Fényespusztán fekvő Hanga vendégházban.

VCSE – Naptávcsöves bemutató Galyatetőn – Fókás Vilmos beállítja a Napot Andirkó László távcsövében (Fotó: Jandó Attila)

Zala megyéből érkeztem az említett eseményre, emiatt kicsit sokat kellett utaznunk. Nagybátyámmal, Jandó Attilával és unokatestvéremmel, Jandó Dániellel utaztam.

A megérkezéskor már majdnem mindenki ott volt, utolsó előttiként érkeztünk. Az időjárás nem tűnt jónak, borult, felhős volt az ég.

Vacsora előtt beszélgettünk, mindenki bemutatkozott egymásnak. Megbeszéltük egymással, hogy kinek milyen távcsöve van, mennyi idős, mikortól érdekli a csillagászat. Az ételek finomak voltak.

VCSE – Fókás Vilmos és Pénzes János asztrofotózási tapasztalatokat oszt meg egymással (Fotó: Jandó Attila)

Vacsora után folyamatosan néztük, hogy kitisztul-e az ég. Egyszer csak megjelent a Jupiter és elkezdtem előpakolni a távcsövemet. Éppen sikerült elkapni. Rövid észlelés után (Jupiter, Fiastyúk) újra beborult. Ezen oknál fogva csak a Kékestetőn lévő kilátó- és adótornyot néztük a távcsővel.

VCSE – SeeStar rendszer használatát tanítja Nemes László. A képen balról jobbra: Balogh Zoltán, Vincze János, Hadházi Csaba, Nemes László, Pénzes Erika, Sofőr Bácsi, Fókás Vilmos. (Fotó: Jandó Attila)

VCSE – Nemes László és Fókás Vilmos SeeStar rendszerrel végez észlelést. (Fotó: Jandó Attila)

Szombaton reggeli után elindultunk a Galyatetőre, ahol 141 embernek tartottunk bemutatót a Napról négy különböző szűrővel rendelkező távcsővel. Volt, amelyikben piros volt a központi csillagunk, mert csak a hidrogén-alfa tartományt engedte át és látszódtak a napkitörések is. Kettőben sárga volt a napfoltokkal, a negyedikben pedig fehér, amelyben csak a legnagyobb napfolt volt látható.

VCSE – Galyatetőn naptávcsővel tart bemutatót Hadházi Csaba (Fotó: Jandó Attila)

VCSE – Naptávcsöves bemutató a Hajdúsági TK 80/560 Lunt naptávcsövével (Fotó: Fókás Vilmos)

VCSE – Pénzes Erika a SeeStar rendszerrel megfigyelt Nap képét mutatja tableten a látogatóknak. (Fotó: Fókás Vilmos)

A bemutató után az egyik helyi bisztróban ebédeltünk.

Ebéd után visszamentünk a szállásra. Sokan lepihentek, hogy kipihentek legyenek az észlelésre, mások beszélgettek az ebédlőben. Délután ellátogatott hozzánk Murányi Lajos is, az egyik híres környékbeli amatőrcsillagász. Körülbelül egy órát volt ott, majd napnyugta után hazament.

VCSE – Jól megérdemelt ebéd a naptávcsöves bemutató után (Fotó: Jandó Attila)

VCSE – Délutáni pihenő (Fotó: Jandó Attila)

Aznap este nagy részében is felhős volt az ég, úgyhogy az asztrofotózásról, a SeeStar rendszer használatáról beszélgettünk. Vasárnap reggeli után gyorsan összepakoltuk a táskáinkat és elindultunk hazafelé.

A rossz idő ellenére meglehetősen sok mindennel foglalkoztunk. Megtekinthettem egy számomra eddig ismeretlen távcsőtípust, a SeeStart. Nagyon érdekes volt, hogy egy ilyen apró távcső is képes hasonló nagyításra, mint a hagyományosak. Tabletes vezérlése egyszerűnek tűnt, és nagyon éles képeket készített. Sok tanácsot kaptam a csillagászattal és az asztrofotózással kapcsolatban is. Megbeszéltük az elkövetkezendő eseményeket, észlelőhétvégéket.

Nagyon örültem, hogy ilyen kiváló társaságban vehettem részt ilyen pompás szabadidős programon az elmúlt hétvégén.